Pasen op Corfu!

2 mei 2016 - Corfu, Griekenland

Zingende mensen, brandende kaarsen, processies, vuurwerk, feestjes, lammetjes aan het spit en gezelligheid. Dat is hoe Pasen eruit ziet in Griekenland. Heel anders dan bij ons in Nederland…

Zoals jullie misschien wel weten, ben ik nu op Corfu, een Grieks eiland. Zonder dat ik het eigenlijk wist, ben ik in het belangrijkste feest van de Grieken terecht gekomen: Pasen. De mensen in Griekenland vieren Pasen erg uitgebreid. Dit jaar viel Grieks Pasen op zondag 1 mei, precies in mijn vakantie.

Vasten
Grieks Pasen begint met 40 dagen vasten. Tijdens dit vasten mogen alleen natuurlijke voedingsmiddelen worden gegeten, dus vlees, zuivel, vis en gevogelte mogen niet. Het vasten is een oude traditie, maar veel Grieken doen hier nog steeds aan mee. Vooral de mensen in de dorpen. In grote steden met veel jongeren wordt er minder aan meegedaan.

Voorbereidingen
In de week voor Pasen, worden de nodige voorbereidingen getroffen. Huizen worden schoongemaakt en eventueel (bij)geschilderd, straten worden geveegd en versierd. Ook wordt het paasbrood gebakken en worden de paaseieren rood geschilderd. Ik vond het erg leuk om te zien hoe de mensen snel nog even het stoepje voor hun huis aan het verven waren, omdat alles er op Pasen goed uit moet zien.

Processies
Op de vrijdag voor Pasen, goede vrijdag, is er ’s ochtend eerst een mis en de rest van de dag zijn er processies. Ik was die dag in Kerkira (Corfu stad) en daar heb ik erg veel processies gezien. In sommige processies liep een soort fanfare mee en in andere was er een groep mensen die liederen zongen. Daarna kwam het Epitafios, een geborduurde graflegging van Jezus, dat werd gedragen door vier mannen. Ook liepen er nog een paar mensen van de kerk die grote kruisen droegen. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ik een processie heb gezien en ik vond het fascinerend. De processies zorgden voor een leuke sfeer in de stad.

Potten gooien
De zaterdag voor Pasen werden er ’s ochtends potten (met water) van huizen afgegooid. Super gaaf om te zien. Dagen van te voren waren er al kraampjes die stenen potten in allerlei soorten en maten verkochten. Deze potten werden door ramen en vanaf balkons naar beneden gegooid.

Potten gooien

Kapot gegooide potten

Heilige licht
’s Avonds gingen de Grieken naar de kerk. Ik verblijf in een appartement in Agois Ioannis, dus ik bezocht het kerkje daar. Rond 23:00 werd in de kerk het heilige licht aangestoken. Dit is een vlammetje dat diezelfde dag uit Jeruzalem wordt gehaald en daarna wordt verspreid over het hele eiland. De mensen in de kerk hadden allemaal een kaarsje meegenomen. Vanuit de kerk werd het heilige licht doorgegeven via de kaarsjes, totdat alle kaarsjes brandden. Daarna liep iedereen met de kaarsjes naar het plein toe. Daar was een ceremonie waarbij de priester een belangrijk lied zong. Om precies twaalf uur ’s nachts werd er vuurwerk afgestoken en kreeg iedereen een paasbroodje en een rood geschilderd paasei.

Ceremonie met kaarsjes

Zondag 1 mei werd gevierd met lammetjes aan het spit. De Grieken waren met hun vrienden families en alle winkels waren gesloten. Ik vind het erg bijzonder dat ik dit belangrijke feest mee heb mogen maken. Pasen in Nederland wordt vaak niet zo uitgebreid gevierd en ik denk er ook nooit echt over na. Ik vergeet het vaak maar een beetje. Voor de mensen in Griekenland is dat heel anders. Die zouden Pasen nooit kunnen vergeten. Voor hun is het juist een super belangrijk feest.

Liefs,

Fleur