PADI op Bonaire

18 augustus 2016 - Bonaire, Nederlandse Antillen

Bonaire is hét land voor duikers. Daarom vond ik dat ik tijdens mijn verblijf daar ook een keer moest duiken. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb een introductie gemaakt samen met een instructeur. Dat beviel me eigenlijk erg goed. Ik voelde me comfortabel in het water en ik vond het erg leuk. Ik wilde het wel vaker doen, dus ik besloot om m’n PADI te gaan halen.

Duiken

Theorie
Ee PADI bestaat eigenlijk uit 2 delen: theorie en praktijk. Ik kreeg van de duikschool (Divi dive) een theorieboek bestaande uit 5 hoofdstukken en ik kreeg ook nog twee dvd’s die bij de hoofdstukken hoorden. Elk hoofdstuk bestaat uit een paar paragrafen en aan het einde van elke paragraaf zijn een stuk of 5 vragen over waar die paragraaf over ging. Aan het einde van elk hoofdstuk had je ook weer vragen over waar het hele hoofdstuk over ging. Dit is nog allemaal oefenwerk. Op de dvd’s staan ook vijf hoofdstukken met informatie en eigenlijk vertellen die hetzelfde als wat in het boek staat.

Ik had de dvd’s gekeken (totaal ongeveer 2 uur) en hoofdstuk 1 door gelezen en toen bleek al dat ik examen moest maken. Het examen bestond uit 50 vragen (10 over elk hoofdstuk) en het werd in de duikschool afgenomen. Daarna besprak de instructeur de foute antwoorden, zodat je wel snapte waarom je het fout had. Het viel heel erg mee; de vragen waren niet zo lastig. Ik had 96% goed en er was 75% nodig om te slagen.

Duiken

Praktijk
Na de theorie kwam de praktijk. Als eerste moest een 200 meter zwemmen en 10 minuten watertrappelen. Dit was om te kijken of ik wel redelijk kon zwemmen. Daarna begon eigenlijk de echte praktijk. Het bestond uit beschut- en diepzeewaterduiken, maar Beschutwaterduiken worden soms in een zwembad gegeven, maar omdat deze duikschool geen zwembad tot hun beschikking had, werd het in de zee bij de kust gehouden. Ik kreeg eerst uitleg over de uitrusting en over hoe je die moest aantrekken en controleren.

Tijdens de beschutwaterduiken (op ongeveer 3 meter diepte) moest ik oefeningen doen, zoals m’n duikbril afzetten, m’n trimvest uit en weer aan doen, lucht delen met een buddy etc. Dat viel allemaal wel mee. Tijdens de diepzeewaterduiken ging ik gewoon met de instructeur duiken tot een diepte van 18 meter, voor ongeveer een half uurtje. Soms moest ik ook nog wat oefeningen op die diepte doen. In totaal was ik 3 dagen bezig met de praktijk. Bij de duikschool waar ik zat, waren ze dan ook wel erg makkelijk in het combineren van beschut- en diepzeewaterduiken.

Duiken koraal

In totaal ben ik dus ongeveer 5 dagen bezig geweest met het halen van m’n PADI. Ik ben nu bevoegd om zelf (met een buddy) te duiken t/m een diepte van 18 meter. Op Bonaire heb ik nog één keer zelf gedoken, samen met m’n vader, die z’n PADI daar ook geeft gehaald. Ik vond de cursus erg goed te doen en ook erg leuk. Ik vind het vooral super gaaf dat ik nu gewoon zelf kan duiken; zonder instructeur. Duiken is toch ook weer anders dan snorkelen. Met duiken zit je echt tussen de vissen en je kunt gewoon veel dieper komen dan met snorkelen. Zeker een keer het proberen waard!

Liefs,

Fleur