Wat een hel, dat prachtige Alhambra

30 januari 2016 - Granada, Spanje

Bij de stad Granada zullen de meeste mensen wel denken aan het Alhambra. En bij het Alhambra zullen de meeste mensen weer denken aan een prachtig middeleeuws paleis. En dat is het ook zeker. Maar toen ik daar rond liep, als 13-jarig meisje, dacht ik vooral: ‘wat doen al die mensen hier? Waarom spreekt geen een gids Nederlands? Moet ik nog veel lopen? Ik ben moe!’ Want afgezien van het feit dat het echt een hele mooie plek is, was het ook erg warm,  moest je veel lopen en liepen er nog duizenden andere mensen.

Erg indrukwekkend
Aan het begin van de toch had ik er eigenlijk al geen zin meer in. Als eerst moesten we erg lang wachten op een gids. Toen de gids eindelijk klaar was voor vertrek, bleek dat hij zowat alle talen sprak, behalve Nederlands. Mijn Engels was toen niet al te best (nu nog steeds niet), dus mijn ouders moesten de meeste dingen voor me vertalen. Na een tijdje bleek dat het toch wel interessant was en keek ik mijn ogen uit: er waren hemelse gebouwen met prachtige tegels. En de tuinen, volgens mij had ik nog nooit zulke mooie, groene tuinen gezien. Erg indrukwekkend.

Boze gids
Bij elk gebouw en bij elke tuin vertelde de gids een mooi verhaaltje. Wij Nederlands waren natuurlijk erg enthousiast en we konden maar niet uitgepraat raken over de geweldige dingen die we zagen. De gids kon dit echter niet zo waarderen. Op een gegeven moment werd hij dan ook boos, omdat er teveel door hem heen gepraat werd. Maarja, wat verwacht je dan als mensen voor het eerst op zo’n prachtige plek komen?! Je kunt waarschijnlijk wel raden hoe de tour daarna verder ging: in doodse stilte…

Familiefoto
Aan het einde van de tour zaten nog een paar winkeltjes en restaurantjes. Er zat ook een winkel, waar je foto’s kon laten maken in Arabische kleding. Mijn nicht en ik waren hier erg enthousiast over en we wilden graag zo’n foto laten maken. Helaas dacht niet de hele familie er zo over. Gelukkig hebben we iedereen kunnen ompraatten en is er een hele mooie foto uit gekomen.

Zeker een aanrader
Uiteindelijk vond ik het een prachtige plek en heb ik het erg naar mijn zin gehad. Als je dus een keer in Granada bent, is het Alhambra zeker een aanrader. Als tip wil ik jullie meegeven dat ik zou proberen op een niet te warme dag te gaan. Let ook goed op met wat voor een gids je te maken hebt (als je een gids neemt), want je wil natuurlijk niet dat de hel los barst.