6 Griekse gerechten die je echt eens moet proeven!

10 mei 2016 - Corfu, Griekenland

Ik heb  twee weken op Corfu doorgebracht, dus ik heb aardig wat van de Griekse keuken geproefd. Ik ben fan! Fan van de Griekse keuken. Naast het feit dat de Grieken super vriendelijke en gezellige mensen zijn, kunnen ze naar mijn mening ook nog eens héérlijk koken. Daarom hieronder 6 van mijn favoriete Griekse gerechten die je echt eens zou moeten proeven.

Tzatziki: Deze combinatie van komkommer, knoflook en Griekse yoghurt geeft een frisse smaak. Ik vind het heerlijk om er (Grieks) brood in te dippen, maar ook komkommer, tomaat en andere groenten smaken er lekker bij. Ik ben echt heel erg fan geworden van Tzatziki.

Tzatziki

Choriatiki: Dit is een Griekse salade met tomaat, komkommer, sla, ui, olijven en feta (en soms paprika). Ik denk dat iedereen deze salade wel lekker vindt. Met een beetje olie en azijn kan ik deze salade in ieder geval niet weerstaan.

Choriatiki

Souvlaki: Vlees op een stokje. Eigenlijk valt er verder niet zoveel over te vertellen. Stukjes vlees op een stokje van de grill. Dit kan kip-, varken- of lamsvlees zijn. Het is een heel basic gerecht, maar nog steeds erg lekker.

Souvlaki

Moussaka: Dit is een ovengerecht met aubergine, gehakt en aardappels. Op de bodem liggen de aardappelschijfjes met daarop aubergine en soms ook courgette. Daarna komt het gehakt en de tomatensaus en als kers op de taart wordt er nog bechamelsaus overheen gegoten. Het is eigenlijk de Griekse vorm van lasagne.

Moussaka

Spanakopita: Dit wordt ook wel spinazietaart genoemd, maar eigenlijk is het geen taart. Het is spinazie en kaas (vaak feta), ingepakt in fylodeeg of bladerdeeg. Over dit gerecht verbaas ik me het meest. Voordat ik het geproefd had, snapte ik niet dat mensen dit lekker konden vinden: spinazie met kaas en bladerdeeg. Dan is het ook nog eens zo dat ik niet zo vaak kaas houd, maar bij Spanakopita proef ik de kaas helemaal niet. Ik vind het echt lekker.

Spanakopita

Baklava: In dit heerlijke ‘gebakje’ zitten gehakte noten met daarom heen bladerdeeg en véél honing. Als je van zoete dingen houdt (net zoals ik) is dit gebakje echt een aanrader. Baklava wordt ook vaak in de Turkse keuken gemaakt.

Baklava

Liefs,