York in één dag

22 november 2016 - York, Verenigd Koninkrijk

Van alle steden waar ik ben geweest, is York naar mijn mening toch wel echt het meest sprookjesachtig. De prachtige oude straatjes, de fijne sfeer en de lieve mensen: ik vind York ge-wel-dig.

Wegwijsbord

Minicruise
Met een minicruise van P&O Cruises ben ik afgereisd naar York in Engeland. Naast York ben ik ook erg te spreken over het ‘cruiseschip’. Ik was nog nooit op een cruiseschip geweest, dus ik wist ook niet echt wat ik kon verwachten. Toen ik voor het eerst aan boord kwam, kon ik m’n ogen niet geloven. Ik dacht echt even dat ik op de Titanic zat. Helaas waren de kamers niet zo groot als op de Titanic. Toch was het prima te doen. Ik was alleen op de kamer om te slapen. Er was namelijk van alles te beleven op het schip. Er was een restaurant, een buffet, een Starbucks winkel, een parfumerie, een winkel (met voornamelijk eten), een bar (waar ’s avonds een live optreden was) en een bioscoop (waar je de nieuwste films kon zien voor maar $4).

Schip

Schip

Schip gang

Wat te doen?
Na een avond en nacht op het schip kwamen we ’s ochtends in Hull aan, waarna we met de bus naar York zijn gegaan.

York in één dag. Wat kun je doen? En wat is er te zien? Hieronder staan de dingen die ik heb gedaan in één dag in York.

Straatje

- Bewandel de stadsmuren
York is omringt door stadmuren, die je kunt belopen. Deze stadsmuren zijn in totaal zo’n 3,5 kilometer. Ik heb de stadsmuren niet helemaal gelopen. Er zijn verschillende plekken waar je de muur op en weer af kunt en ik heb dus maar ongeveer een kilometer gelopen op de stadsmuur. Dit was prima te doen en omdat de muren wat hoger liggen, had je mooi uitzicht op de stad.

- Loop door de Shambles
The Shambles is de oudste en waarschijnlijk bekendste straat in York. De huisjes staan heerlijk scheef, waardoor je niet uitgekeken raakt en er zijn leuke winkeltjes en restaurantjes. Ik vond het geweldig om door deze sprookjesachtige straat te lopen. Het werd echter nog geweldiger toen ik erachter kwam dat een fragment uit een Harry Potter film in deze straat was opgenomen. Fantastisch!
(wil jij het fragment zien? Klik dan op deze link: https://www.youtube.com/watch?v=zhWoqobDZXQ )

- Bezoek de York Minster kathedraal
Dit is een van de grootste gotische kathedralen ter wereld. Erg indrukwekkend. Je kunt er best een tijdje rondlopen. Als je uitgekeken bent op de kathedraal, kun je ook nog de centrale toren beklimmen. Deze zit aan de kathedraal. Je moet heel wat treden op in een smalle rondlopende trap. Eindelijk boven aangekomen, zijn je benen helemaal dood, maar het uitzicht maakt dat weer helemaal goed. Ik vond het erg mooi.

- Lunch bij Gert & Henry's
Gert en Henry’s is een restaurant in het centrum van York. Het gebouw ziet er vanaf buiten super mooi uit en er is een fijne sfeer. Je kunt er van alles eten. Het varieert van sandwiches tot fish and chips: voor ieder wat wils.

Wil je een betere indruk krijgen van York? Bekijk dan zeker even mijn Travel Movie van York. Deze is te vinden onder ‘video’s’ in de menubalk.

Liefs,

Fleur

1. Oma en Henk:
    24 november 2016
    Hallo meisje.
    Weer een mooi reisverslag.
    Ik zou er zo naar toe willen, maar Henk is er al eens geweest, dus
    denk ik niet, dat het ervan zal komen. Maar het ziet er geweldig
    uit. Leuk hoor.!!!!