4x toffe musea in Berlijn

27 december 2016 - Berlijn, Duitsland

Topographie des Terrors
Topographie des Terrors is een museum dat gaat over de macht en de misdaden van de naziorganisaties. In het museum hangen grote foto’s die je een duidelijk beeld geven over de situatie des tijds. Het gaat vooral over de Gestapo, de SS, de SD en het Reichssicherheitshauptamt. Er wordt uitgelegd hoe Hitler de macht greep en hoe die macht steeds verder werd uitgebreid. Daarnaast kom je ook te weten wat voor organisaties de Gestapo, de SS, etc. waren en wat ze allemaal deden. Het museum ligt erg in de buurt van de plekken waar des tijds de drie gruwelijkste nazi-instanties waren gevestigd. Dit maakt het nog eens extra bijzonder.

Berlijn Topography of Terror 4

Berlijn Topography of Terror 3

Berlijn Topography of Terror

Holocaust monument
Dit monument bestaat uit rijen met betonnen blokken waar je doorheen kunt lopen. Het monument is gemaakt om de vermoorde Joodse bevolking te herdenken. De betonnen blokken zijn redelijk hoog, dus je kunt er niet overheen kijken. Als je er doorheen loopt, zouden de eindeloze gangen je een gedesoriënteerd gevoel moeten geven, net zoals de Joden hebben gehad in concentratiekampen. Onder de betonnen blokken ligt een museum. In dit museum krijg je op verschillende manier het verhaal van de Joden te horen. Er liggen bijvoorbeeld (delen van) brieven, die de Joden naar hun families hebben geschreven, uitvergroot op de grond. Daarnaast kun je ook naar een telefoongesprek luisteren van Joden die hun verhaal vertellen. Ik vind dit een erg indrukwekkend museum.

Berlijn Holocaust 6

Berlijn Holocaust 4

Berlijn Holocaust 3

Berlijn Holocaust 2

Joods museum
Het Joods museum is misschien wel het bijzonderste museum dat ik ooit heb gezien. Het begint al met de architectuur van het gebouw. Het gebouw waar je vanaf buiten het museum inloopt, is niet het ‘echte’ gebouw waar uiteindelijk het museum zelf in ligt. Het ‘echte’ gebouw is ontworpen door architect Daniel Liebeskind. Vanaf boven heeft het gebouw de vorm van een bliksemschicht en een halve joden ster. Het gebouw heeft langwerpige ramen, wat de tranen van de Joden zouden moet voorstellen. Het museum laat in totaal ongeveer 2.000 jaar aan Joodse geschiedenis zien. Het pad dat je kan volgen, staat met voetstappen op de grond aangegeven. Anders zou je daadwerkelijk verdwalen. In het museum zitten drie bijzondere ruimtes ‘verstopt’ (ze zitten niet letterlijk verstopt, maar als je het niet zo weten, zou je er zo voorbij lopen). Eén kamer is koud en donder, in een andere kamer liggen ijzeren ‘gezichten’ op de grond waar je overheen kan lopen en een ruimte is net zoiets als het holocaustmonument. In deze ruimte (buiten) staan betonnen blokken waar je tussen door kan lopen. Alleen de paden zijn ook nog eens schots en scheef, waardoor je nog meer gedesoriënteerd raakt. Deze drie ruimtes zouden je moeten laten zien hoe de Joden zich gevoeld hebben.

Berlijn Joden museum 3

Reichsttaggebouw
Het Reichstaggebouw, ook wel Reichstag of Rijksdag genoemd, is het Duitse parlementsgebouw aan het Platz der Republik. Dit is op politiek gebied een erg belangrijk gebouw. Daarnaast is het naar mijn mening ook nog eens een erg leuke bezienswaardigheid. Ik ben vooral gecharmeerd door de glazenkoepel waarin je met rondlopende trappen naar boven kunt lopen. Vanaf boven heb je prachtig uitzicht over Berlijn.

Berlijn reichstag 4

Berlijn reichstag 6

Berlijn reichstag 8

1. Oma en Henk:
    27 december 2016
    We vinden het iedere keer geweldig om jouw reisverslagen te ontvangen. Die musea hebben wij destijds niet gezien. maar we denken nu, dat als we naar Polen gaan, we eerst nog naar Berlijn gaan om die musea te bezichtigen. Door jouw verslag zijn wij geïnspireerd!!!
    Groetjes en kusjes.